کد مطلب:174233 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:390

محبت مکنون
از جمله احادیث نبوی كه در واقع بیانگر تأثیر پذیری معنوی مردم از وجود مبارك سیدالشهداء (ع) می باشد، حدیثی است كه فرمود:



«ان للحسین محبة مكنونة فی قلوب المؤمنین ». 3



در كانون دلهای مؤمنین ، محبتی نهفته و ویژه نسبت به حسین وجود دارد.



كیست كه نام حسین (ع) را بشنود و فردی از افراد بشر یا تنی از اولاد انسان باشد و حالت انقلاب و انكسار و دلباختگی برای او فراهم نشود؟ محبت حسین (ع) دلها را به التهاب در آورده و جگرها را گداخته و مذاب می سازد، و شورش دل و آتش درون را به ریزش قطرات اشك از دیدگان ، آشكارا و عیان می كند.



در كجای دنیا دیده می شود كه شیعه و دوستدار حسین در آنجا باشد و اقامه عزای حسینی نكند . كیست كه پس از دادن عزیزترین محبوب و مطلوب خود به اندك فاصله و مختصر وقت و گذشتن كمتر زمانی، آن مصیبت را فراموش نكند؛ جز مصیبت حسین (ع) كه با این همه طول زمان و گذشتن قرنها، روز به روز این مصیبت تازه تر و شور و شراره اش بیشتر و بلندتر می گردد. آیا نه این، جذبه عشق و علاقه و تأثیر محبت و فرط دلبستگی و دلباختگی علاقه مندان نسبت به آن امام محبوب است؟



و ای بسا ، نامحرمان در برابر عظمت و جلالت حسینی تسلیم شده و به تواضع و تكریم در مقابل نام مبارك حسین و جلال و مقام او قد خویش به تعظیم و تسلیم خم نموده و به دین و آیین حسینی گراییده و از اكسیر محبت او مس خود را طلای ناب و زر خالص می گردانند.



براستی، سنت الهی چنین بوده كه محبت امامی كه مسیر تاریخ را عوض كرده و دین الهی را نجات می بخشد به گونه ای خاص در دل و جان مسلمین و مؤمنین قرار گیرد، حتی كسانی كه مقابل حسین (ع) قرار گرفتند به قول فرزدق : «دلهایشان با او بود، اگر چه بر اثر دنیا پرستی شمشیرهایشان بر روی او كشیده شد» . چه رسد به مؤمنینی كه عشق و محبت او با گل آنان سرشته شده است .



حتی محبت حسین (ع) در دل و جان رسول اكرم (ص) نیز ریشه دوانیده بود، به طوری كه می فرمود: «هر گاه كه به فرزندم حسین می نگرم ، گرسنگی و اندوه از وجودم رخت بر می بندد» .4 و نیز می فرمود: «بار خدایا ، من حسین را دوست دارم و آنان كه دوستدار او هستند نیز دوست دارم ». 5



راه حسین (ع) راه دل است، و هرگاه عاشقی به دل توجه كند او را پیدا می كند . لذا در برخی روایات وارد است كه : «قبر او در دلهای دوستداران اوست».





*



سلام از دور و از نزدیك بهر او بود یكسان بلی قبر شریف او دل اهل یقین باشد

*



بلی قبر شریف او دل اهل یقین باشد بلی قبر شریف او دل اهل یقین باشد



آری، دل مؤمن جایگاه تابش نور پر فروغ و احیاگر حسین است . و هرگاه عشق و محبت فراتر از آفاق ظاهری و مادی باشد ، رنگ ابدیت به خود می گیرد، زیرا پیوند این محبت در حریم حب خدا بوده است و بقای آن به بقای فیض ذات سرمدی، جاودانه است ، كه گفته اند:





*



این محبت راز محبتها جداست شاهی كه نه سپهر از او برقرار شد ماهی كه مهر و ماه از او كسب نور كرد

*



حب محبوب خدا حب خداست. ماهی كه مهر و ماه از او كسب نور كرد



3 حماسهء حسيني , استاد شهيد مطهري , ج 3 ص 247



4 بحارالانوار , علامه مجلسي , ج 43, ص 309



5 بحارالانوار , علامه مجلسي , ج 43, ص 281